از شورا اصرار از نجفي انكار

آرمان: محمدعلی نجفی اصرار بر پذیرش استعفایش از سوی شورای شهر تهران دارد، اعضای شورای شهر نیز با توجه به تاثیرگذاری او در طول دوران کوتاه مدیریتش بر شهرداری و مبارزه ساختارمند با فساد در این نهاد و حرکت دقیق و توامان نجفی در اجرای وعده‌های جریان اصلاحات به مردم در انتخابات شورای شهر، تاکید دارند که شهردار تهران به‌رغم بیماری‌اش که البته از قرار معلوم چندان هم مهم نیست و احتمالا تنها بهانه‌ای برای استعفاست، درخواست خود را از شورای شهر پس گرفته و ادامه مسیر پیموده و موفقیت خود را در اصلاح ساختارهای مفسده‌انگیز شهرداری تهران ادامه دهد. روز گذشته در اولین جلسه غیرعلنی سال 97 اعضای شورای شهر با شهردار تهران جلسه هم اندیشی تشکیل دادند تا از دلایل پیدا و پنهان شهردار تهران برای استعفای یکباره وی اطلاع یابند، دلایلی که البته برای اعضای شورای شهر قانع‌کننده نبود و اکثریت آنها در پایان جلسه تاکید کردند که نجفی باید بماند. هرچند اعلام شد که در جلسه آینده مجددا موضوع استعفای شهردار تهران در دستور کار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت. آنچه تا این لحظه مشخص شده اصرار نجفی به رفتن از بهشت و تاکید اصلاح‌طلبان شورای شهر بر ابقای مجدد وی در شهرداری تهران است.
استعفا پذیرفته نخواهد شد
سخنگوی شورای شهر بعد از جلسه هم اندیشی اعضای شورای پنجم با شهردار تهران ‌گفت: نجفی در بخشی از جلسه حاضر شد و بر استعفای خود پافشاری کرد. ایشان دلیل اصلی را بیماری اعلام کرد با این حال عوامل دیگر و تنگناهای موجود نیز تاثیر داشته است. اعطا افزود: تاکید می‌کنم که این بیماری جدیدا برای ایشان اتفاق افتاده است و اصلا امر غریبی نیست. همه اعضا به این علت ناراحت هستند و فعلا فضا به‌گونه‌ای است که در جلسه آینده استعفای ایشان پذیرفته نخواهد شد. استعفای شهردار روز نوزدهم فروردین در جلسه رسمی مطرح و رأی‌گیری خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به نامه دوم استعفای شهردار تهران گفت: محتوای نامه دوم با نامه اول استعفا تفاوت چندانی نداشت و از نظر محتوا تغییر چندانی نکرده بود. موضوع ایشان این است که با بیماری جدید تحمل فشارها برای ایشان ممکن نیست اما شورا اصرار دارد که ایشان مراحل درمان را طی کرده و سپس به قوت ادامه دهند.
تصمیم شورایی‌ها


همچنین عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر از عدم پذیرش استعفای نجفی خبر داد. حجت نظری در توئیتر خود نوشت: «در جلسه هم‌اندیشی، اعضای شورای شهر تهران که ساعاتی از آن با حضور نجفی برگزار شد درباره استعفای ایشان هم مواردی مطرح شد. شورا بنا دارد با استعفای شهردار تهران مخالفت کند و تصمیم‌گیری در خصوص ادامه مسیر به بعد از عدم پذیرش استعفا موکول می‌شود.»
استناد نجفی
مجید فراهانی نیز با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی با آقای نجفی در خصوص استعفای ایشان در جلسه همفکری اعضای شورای شهر گفت‌وگو کردیم، گفت: نجفی نهایتا با استناد به قضاوت قطعی سه پزشک مختلف در خصوص بیماری صعب‌العلاجشان حاضر به پس گرفتن استعفا نشدند.
تاکید بر ماندن نجفی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز بعد از جلسه با نجفی از تاکید اعضای شورا بر ماندن نجفی خبر داد. مرتضی الویری در حاشیه برگزاری جلسه غیرعلنی اعضای شورای شهر تهران در مورد استعفای نجفی گفت: همه اعضای شورای شهر متفق القول معتقدند که نجفی باید بماند. وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر عملکرد نجفی را مثبت ارزیابی می‌کنند، گفت: این بیماری‌ را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست. الویری با بیان اینکه تاکید همه اعضا بر این است که نجفی از تصمیم خود منصرف شود.
بیماری نجفی
زهرا نژادبهرام نیز در گفت‌وگو با امتداد درباره جلسه دیروز گفت: اصل قضیه این است که آقای نجفی به شورای شهر آمدند و در جلسه هم‌اندیشی شرکت کردند و اعضا هم نظرات خود را به ایشان منتقل کردند. ایشان فشارهای مختلفی که تحمل می‌کنند و مسائل مختلف را مطرح کردند و در نهایت گفتند علاوه بر همه اینها من مریض هستم و مریضی سنگینی هم دارم و نیاز به کناره‌گیری دارم. اعضا تاکید کردند که بزرگان دیگری نظیر آیت‌ا... هاشمی شاهرودی نیز به بیماری دچار بودند و درمان کردند و مسائل خود را مرتفع کرده‌اند و این مساله‌ای نیست که ما نتوانیم از ظرفیت شما استفاده کنیم. نژادبهرام تاکیدکرد: نتیجه این شد که نظر نهایی همه در روز 19 فروردین در جلسه علنی مطرح شود و آقای نجفی به صحن علنی مجلس بیایند و استعفا را قرائت کنند و اعضا هم رأی خود را بدهند. ولی استمزاج من از نظرات همکارانم در شورای شهر این است که استعفای نجفی رأی مثبت نخواهد آورد و خود من نیز صراحتا به ایشان اعلام کردم که به استعفای ایشان رأی منفی خواهم داد.
محسن هاشمی
نژادبهرام در پاسخ به این سوال که در صورت خداحافظی نجفی آیا می‌توان به محسن هاشمی به‌عنوان گزینه شهرداری نگاه کرد، گفت: ایشان یک میثاق‌نامه امضا کرده‌اند. ما میثاق داشته‌ایم که هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر از شورا خارج نشوند و آقای هاشمی هم این میثاق را امضا کرده‌اند و خودشان به‌صراحت اعلام کرده‌اند که از ‌بودن در شورا راضی هستند و می‌توانند کارهای موثری انجام دهند و قصد خروج از شورا را ندارند.
امیدوار به ماندن
ناهید خداکرمی نیز در این خصوص گفت: من در این جلسه حضور نداشتم، اما از شواهد و شنیده‌ها از طرف همکاران به‌نظر می‌رسد که اجماع شورا بر نپذیرفتن استعفا باشد، چرا که بیماری شهردار تهران منافاتی با ادامه کار ایشان نخواهد داشت و ایشان پس از انجام مراحل درمان می‌توانند با انرژی هرچه بیشتر به وظایف خود عمل کنند. کما اینکه همان‌طور که بارها گفتیم، بسیاری از مسئولان از این بیماری رنج می‌برند اما مانعی برای خدمات آنها نیست.
فشارها، دلیل استعفا
معاون پارلمانی شهرداری تهران نیز درباره استعفای محمد علی نجفی گفت: فشارهایی که وجود دارد باعث شده است که شهردار تهران استعفا دهد و بیماری در میان نقش چندانی ندارد. داریوش قنبری درباره استعفای نجفی از شهرداری تهران افزود: آقای نجفی اعلام کرده که به‌دلیل بیماری دیگر قادر نیست در شهرداری حضور پیدا کند و به همین خاطر خواهان استعفا است، اما در شهرداری و بین تحلیل‌گران نظر بر این است که ایشان تحت تاثیر فشارهایی که وجود دارد به سمت استعفا رفته و بیماری فرع بر موضوع است. وی تاکید کرد: اعضای شورای شهر تهران مخالف استعفای آقای نجفی هستند و تا این لحظه خواهان ماندن ایشان در کسوت شهرداری هستند. قنبری گفت: آقای نجفی از دادگاه و از نحوه احضار به دادگاه ناراحت بودند. قطعا این احضار را نمی‌توان در جریان استعفای شهردار تهران نادیده گرفت. وی در خاتمه تاکید کرد: آنچه که در بین صاحب‌نظران مطرح می‌شود، این است که فشارهای موجود باعث استعفای شهردار تهران شده است.
گزینه بی‌گزینه
همزمان با انتشار خبر اصرار نجفی بر پذیرش استعفایش برخی رسانه‌ها از انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران خبر دارند خبری که با واکنش اعضای شورا روبه‌رو شد. علی اعطا در رابطه با گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری تهران گفت: اخباری که در این رابطه منتشر شده است مطلقا صحت ندارد و هیچ ‌بحثی در این زمینه مطرح نشده است. الویری نیز در این زمینه گفت: در این جلسه اصلا بحث گزینه‌های دیگر شهرداری و سرپرستی مطرح نشد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزینه‌های سرپرستی و حتی مطرح شدن نامش به‌عنوان سرپرست افزود: این موضوعات را تکذیب می‌کنم و در این جلسه در مورد این مسائل صحبت نشد. همچنین زهرا نژادبهرام در این مورد تاکید کرد: اصلا گزینه‌ای جز آقای نجفی نداریم و احتمالا دوست داشتن‌ها و آرزوها در غالب خبر منتشر شده است. می‌خواهیم به استعفای یک نفر رأی منفی بدهیم، پس چگونه می‌توانیم جایگزینی داشته باشیم؟